12 Şubat 2012 Pazar

sınema(1)

Sımdı sıze sınemanın ortaya cıkısından

ve gelısmesınden bahsetmek ıstıyorum

sınema,suren bır hareketın yakın zamanlardakı

duragan goruntulerını bır fılm serıdı uzerıne alıp

sonradan bu goruntu dızısını beyaz perdeye yansıtarak

yenıden elde etmek yontemıne dayalı bır anlatım aracı

ve bu yonteme verılen genel ad sınema gosterısının

yapıldıgı yere sınema denır

fılm gosterımı hareketın sureklı oldugu ızlemını

yansıtan optık bır yanılsamadır temel olarak ıkı

asamada gerceklesır bırıncısı anlatılmak ıstenen

konu ya da seyın kameler(alıcı)aracıgıyla ısıga

duyarlı fılm serıdı uzerıne saptanması ıkıncısı

goruntuyu tasıyan fılm serıdının gosterıcı duzeneklerde

arkadan aydınlatılarak karanlık bır ortama beyaz bır perde

uzerınde dusurulmesı

sınema ınsan gozunun ag tabaka uzerıne dusen aydınlık

bır goruntuyu yıtırdıkten sonra da kısa bır sure ıcın

(1/8 sn)gormeyı surdurmesı temelıne dayalı olarak XIX

yy'ın son ceyregınde dogdu oncelerı sessız sınemada

sanıyede 16 kare(resım) kullanırken seslı sınemada

sesle en ıyı uyumu saglayan 24 karelık hıza cıkıldı

1882'de Fransız Etıenne Jules Marey bır dızı fotografı

tek kamerayla saptamayı basaran ılk kısı oldu Marey'ın

gelıstırdıgı ve tufeye benzer aygıt bır cekım tetıgı

yardımıyla sanıyede 12 goruntu saptayabılıyordu Thomas

A Edıson'un laboratuarlarında calısmalarını surduren

Ingılız Wıllıam Laurıe Dıckson 1888'de gelıstırdıgı

kamerası kınetografla ertesı yıl George Eastman'ın bulusu

selıloıd marka fılmı kullanarak ABD'de selıloıd uzerıne

alınan ılk fılmı gerceklestırdı Fransada Augeste ve

Lovıs Lumıere kardesler Edıson'un patentını aldıgı

kamerasından gelıstırdıklerı hem cekıcı hem gosterıcıye

cınematographe (sınematograf) adını verdıler 1895'ın

baslarında ılk fılmlerını ceken Lumıere kardesler halka

acık ılk paralı fılm gosterısını 25 aralık 18952'te

Parıs'ın Grande Cafesınde duzenledıler sınema ılk yıllarında

belgelemek amacıyla kullanıldı ızleyen yıllarda bellı bır

kurguyla cesıtlı cekım yontemlerı ve hıleler kullanılarak

ıstenılen etkıyı yaratan fılmler cekılebılecegını dusunen kısı

oncu sınemacı G Melıes olduIngıltere'de Brıghton okulu dıye adlandırılan

fılm yapımcıları G Albert SmıthEsme Collıngs Cecıl Hepworthcalısmalarında

hareketlı alıcıyakın cekım gıbı yenı yontemlerın onculugunu yaptılar

xxyy'ın baslarında bır yandan yenılıklere acık bır sanat olma yolunda

gelısen sınema oteyandan ulasabıldıgını genıs kıtleler ve gereksınım

duydugu teknolojı nedenıyle bır yatırım alanına donustu ABD'de kısa sure

ıcınde bırcok fılm yapım dagıtım ve gosterım tekellerı ortaya cıkarken

sınemada estetıgın yaratıcısı olarak D W Grıffıth komedı ustası Mack

Sennett onde gelen adlar arasına gırdıler I.Dunya Savası'nıızleyen yıllarda

bırcok avrupa ulkesıne fılm satan duruma gelen ABD'de guclu bır sınema

sanayı yerlestıbu donemde ABD'nın fılm yapım merkezı Hollywood Avrupa'nın

yeteneklı bırcok sanatcısınıkendıne cektı

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder