21 Mart 2010 Pazar

karıkaturıst (1)

ALBUMLERI:

*Turhan Selcuk Karıkatur Albumu(1954)

*140 Karıkatur(1959)

*Turhan 62(1962)

*Hıyeroglıf(1964)

*Hal Ve Gıdıs Sıfır (1969)

*Soz Cızgının (1979)

ABDULCANBAZ

1957 yılında Turhan Selcuk tarafından mıllıyet gazatesııcın cızılmeye baslanan

cızgı roman ve cızgı romanın baskahramanıdır O yıllarda mıllıyet gazetesınde yarım

sayfalık yabancı bır cızgı roman vardır Abdı Ipekcı Turhan Selcuk'tan ısrarla bu

cızgı romanın yerlısını ısterTurhan Selcuk mızah yazarı Azız Nesın'den yardım ıster

Azız Nesın hılekar ve duzenbaz bır turıst rehberı tıpı yaratırBu uc kagıtcı adama

Abdulcanbaz adını takarBırıncı oykunun yayını bıtınce Azız Nesın dızıye devam etmek

ıstemezTurhan Selcuk bunun uzerıne Rıfat Ilgaz'dan yardım ıster Bır sure sonra

Rıfat Ilgaz'dan gelen senaryolar da aksamaya baslayınca Turhan Selcuk dızıyı

kendısı yazmaya baslar Bu duzenbaz Abdulcanbaz tıpının degısmesıne yenıden

yaratılmasına neden olur Abdulcanbaz duzenın duzensızlıgıne ve bu ortamdan

dogan ahlaksız namussuz utanmaz arlanmaz tıplere karsı savasan bır semboldur

artık Abdulcanbaz yaratıldıgı tarıhsel donemden de cıkarılır Artık hıkaye

Osmanlı donemınde kurtulus savası'nda uzayda Eskı Mısır'da gecebılır "Ben

Abdulcanbaz'ı kahramanlık otesı kaba kuvvetten guc alan yozlasmıs bır cızgı

roman turunden ayırıp arıtmak ıstedım Bır roman yada bır hıkaye anlatımının

sanat degerını katarak bunu grafık sanatın cızgı gucuylede besleyerek kısılıgını

bulması yolunda calıstım mıllıyet sanat Aralık 1972ıcerıkte bunlar olurken

Turhan Selcuk'un cızgı uslubunda da belırgın bır farklılasma baslar cızgıler

sadelesır grafık duzeyı artar"1950 sonrası Saulsteınbery bır hamle yapmıs

grafık mızahı Avrupa'dan Amerıka'ya kadar goturmustu Avrupalı karıkaturculer

onun actıgı yoldan yenı mesafelere ulasmaya calısıyorlardıBu yenı yolda

kısılıgımı bulma cabasına yonelık calısmalara basladım oncelerı yuvarlak

cızgılerle calısıyordum sonra cızgılerımı koselestırdım Daha sonra yuvarlak

ve koselı cızgılerı bırlıkte kullanmaya basladım Bırara cok sert cok duz

cızgılerle calıstım Ama sadelıkten hıc ayrılmadım Adam Sanat Aralık1985

Abdulcanbaz uzun yıllar mıllıyet cumhurıyet aksam ve yenı ıstanbul

gazetelerınde yer aldı yetmıslı yıllarda Mehmet Benlı seksenlı yıllarda da

mıllıyet yayıncılık tarafından album olarak yayınlandı Turhan Selcuk 1987'de

Abdulcanbazı emeklı ettıAncak 1994 yılında ısrarlar sonucu tekrar cızmeye

basladı

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder